Kto nadaje się na franczyzobiorcę? Predyspozycje i kompetencje

Kto nadaje się na franczyzobiorcę? Predyspozycje i kompetencje

Wejście w świat franczyzy to ciekawa opcja dla tych, którzy chcą mieć własny biznes, ale bez konieczności budowania marki od zera. Model ten zyskuje popularność, a już szczególnie w gastronomii. Przykładem jest nasza franczyza, która łączy w sobie wielu zadowolonych franczyzobiorców. Ale czy każdy się do tego nadaje? Sprawdź, jakie cechy, umiejętności i doświadczenie przydają się na starcie i dlaczego nie każdy będzie idealnym kandydatem.

Spis treści:

  1. Kluczowe cechy osobowości franczyzobiorcy
  2. Kompetencje niezbędne do prowadzenia franczyzy
  3. Jakie doświadczenie zawodowe jest przydatne?
  4. Czy istnieją konkretne wymagania dla franczyzobiorców?
  5. Jakie szkolenia i kursy mogą pomóc?
  6. Czy każdy będzie nadawać się na franczyzobiorcę?

Kluczowe cechy osobowości franczyzobiorcy

Jeśli myślisz o własnym punkcie gastronomicznym, na przykład o kebabie w formie franczyzy, dobrze, żebyś miał w sobie kilka cech, które znacznie ułatwią Ci prowadzenie biznesu.

Na pierwszym miejscu stawiamy samodzielność. Będziesz działać pod marką, ale codzienne decyzje od grafiku po kontakt z dostawcami leżą po Twojej stronie. Do tego dochodzi odporność na stres, bo prowadzenie lokalu to ciągły kontakt z klientem, nagłe awarie i szybkie tempo działania.

Ważna jest też komunikatywność i to nie tylko z klientami, ale też z pracownikami czy franczyzodawcą. Przyda się sumienność i dyscyplina, ponieważ model franczyzowy zakłada przestrzeganie pewnych standardów, które wpływają na spójność całej sieci.

Kompetencje niezbędne do prowadzenia franczyzy

Nie musisz mieć dyplomu z zarządzania czy wieloletniego doświadczenia w gastronomii, ale pewne kompetencje miękkie i twarde zdecydowanie ułatwią Ci start.

Na pewno przyda Ci się podstawowa wiedza z zakresu sprzedaży i obsługi klienta. W gastronomii liczy się też organizacja pracy, zarządzanie czasem i zasobami. Umiejętność rozwiązywania problemów w kilka chwil, gdy nagle wymaga tego sytuacja to codzienność, szczególnie gdy pracujesz z ludźmi i dla ludzi.

Nie zapominaj o zdolnościach przywódczych. Jeśli zatrudniasz zespół, musisz być dla niego liderem, potrafić motywować i rozwiązywać konflikty. Obsługa prostych narzędzi finansowo-księgowych czy systemów POS to dziś standard, więc oswojenie się z technologią będzie dużym plusem.

Jakie doświadczenie zawodowe jest przydatne?

Nie wymagamy CV z restauracji Michelin, ale każdy kontakt z gastronomią, handlem czy zarządzaniem zespołem będzie cennym atutem. Pracowałeś jako kierownik zmiany w fast-foodzie? Prowadziłeś rodzinny sklep? Super! To naprawdę cenne doświadczenia, ponieważ udowadniają, że masz wiedzę o tym, jak pracować z ludźmi i jak do tego podejść, aby osiągnąć rezultaty.

Dobre przygotowanie mają też osoby, które były managerami, koordynatorami albo miały własny mały biznes. Nawet praca na barze uczy wielu cennych rzeczy, takich jak presja czasu, obsługa klienta, czy logistyka zapasów.

Nie masz takiego doświadczenia? Spokojnie. Część kompetencji nadrobisz szkoleniem i praktyką, a my w naszej franczyzie zapewniamy pełne wsparcie na start.

Czy istnieją konkretne wymagania dla franczyzobiorców?

Każda sieć franczyzowa ma swoje zasady. W przypadku naszej franczyzy kebab, stawiamy na ludzi z zaangażowaniem, ale nie wymagamy lat spędzonych w gastronomii.

Musisz być pełnoletni, mieć czystą sytuację prawną i gotowość do pracy operacyjnej. Zdolność kredytowa lub dostęp do środków finansowych to również ważna sprawa. Prowadzenie punktu gastronomicznego to inwestycja, która się opłaca, ale potrzebuje solidnego zaplecza.

Czasem wymagamy, aby franczyzobiorca osobiście nadzorował biznes. Przynajmniej na początku. Dzięki temu lepiej poznajesz procesy i łatwiej budujesz zespół.

Jakie szkolenia i kursy mogą pomóc?

Jeśli chcesz przygotować się do roli franczyzobiorcy, warto zainwestować czas w konkretne kursy. Na przykład:

W naszej franczyzie dostajesz pełen pakiet szkoleń wdrożeniowych, które krok po kroku wprowadzą Cię w świat gastronomii od obsługi systemu po standardy jakości i serwisu. Dla chętnych są też szkolenia uzupełniające i webinary tematyczne.

Czy każdy będzie nadawać się na franczyzobiorcę?

Nie oszukujmy się, franczyza to nie gotowy bilet do sukcesu. To model dla osób zaangażowanych, odpowiedzialnych i gotowych do działania. Jeśli myślisz, że wystarczy otworzyć punkt i jakoś to pójdzie, to lepiej odpuść.

Ale jeśli lubisz kontakt z ludźmi, chcesz rozwijać się biznesowo i potrafisz działać według sprawdzonych zasad, masz ogromne szanse na sukces. Szczególnie jeśli wybierzesz sprawdzony koncept jak nasz kebab z gotowym menu, brandingiem i wsparciem operacyjnym. Franczyza kebab na pewno da Ci wiele satysfakcji, a Ty z radością będziesz poprawiać swoje wyniki i stale się rozwijać. Właśnie dlatego zastanów się, jak wypadasz na tle opisanych kompetencji. Jeśli czujesz, że to może być Twoja ścieżka, działaj. Własny punkt gastronomiczny może być nie tylko sposobem na zarabianie, ale też źródłem satysfakcji i osobistego spełnienia.